8. helmikuuta 2018

Häiden vastuualueet

Meillä oli maanantaina hääpalaveri kaasojen ja bestmanien kanssa, jossa kävimme läpi tämän hetkistä tilannetta ja suunnittelimme kevään aikataulua hääjärjestelyjen osalta. Meillä on alusta asti ollut se ajatus, että jokainen saa osallistua juuri sen verran kuin itselle sopii. Emme siis missään tapauksessa halua sysätä liikaa hommia muille, vaan arvostamme kaikkea apua jonka saamme. 

Yksi illan aikana käsitellyistä aiheista oli hääpäivän vastuualueet. On mielestäni kaikkien kannalta selkeämpää, että tiedämme jopa liiankin tarkalla tasolla kuka on vastuussa mistäkin, vaikka asian hoitaminen lopulta tapahtuisikin yhteisvoimin. Olimme etukäteen miettineet joitakin vastuualueita valmiiksi ja yhteistuumin kaasojen ja bestmanien kanssa sitten sovimme kuka haluaa ottaa minkäkin. Tällaisia vastuualeuita olemme suunnitelleet:

1. Seremoniamestari
2. Kirkkovastaava
3. Hääautovastaava
4. Venekyytivastaava
5. Aikatauluvastaava
6. Puhe- ja ohjelmavastaava
7. Morsianvastaava
8. Sulhasvastaava
9. Baarivastaava
10. Iltapalavastaava
11. Valo- ja videokuvaajavastaava
12. Musiikkivastaava
13. Bilevastaava

Lista saattaa näyttää aikamoiselta, mutta tosiasiassa "vastuu" tarkoittaa tässä kohtaa sitä, että kyseinen henkilö vain katsoo asioiden menevän hyvin. Baarivastaavalle ei tietenkään kuulu juomien kaataminen, baarin täyttäminen tai muutenkaan jatkuva kyttääminen, vaan ihan yleisellä tasolla baarien toimivuudesta huolehtiminen. Tällaisella selkeällä vastuiden jakamisella vältyn itsekin hääpäivänä turhalta stressiltä, sillä mielestäni hääparin ei kuulukaan ottaa esimerkiksi bändiä vastaan tai ohjeistaa kuvaajia. Kaasot ja bestmanit olivat myös täysin sitä mieltä, ettei tuossa nyt kenellekkään liikaa tule hommaa. Meille kun on Matiaksen kanssa erityisen tärkeää, että myös kaasot ja bestmanit ehtivät nauttia päivästä! 

Millaisia muita vastuualueita tulee mieleen, vai onko tuossa jo kattavasti?

2 kommenttia:

  1. Mä en itse asiassa ole tullut tällaista ajatelleeksikaan. Pitäisi tosiaan varmaan miettiä päivän ohjelman hieman selkeydyttyä, kuka mitäkin hoitaa. Olen kyllä jo pohdiskellut, ketkä kaikki tulevat laittamaan hääpaikkaa kuntoon perjantaina, mitä kaikkea silloin pitää muistaa tehdä ja kuka olisi paras tyyppi tekemään mitäkin, mutta en ole päässyt ajatuksissani hääpäivään asti. :D Koska minunkin mielestäni on ehdottomasti selkeintä, että asioilla on vastuuhenkilö. Silloin kaikki tietävät, keneltä kannattaa mitäkin asiaa kysyä tai tarkistaa, ja hommat tulevat varmasti hoidetuksi. Tehtävienjaolla varmasti myös ehkäistään mahdollista ympäri ympäri hohhoilua ja hämmennystä, kun kukaan ei oikein tiedä, pitäisikö tehdä itse vai tekeekö joku muu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Uskon että kaasot ja bestmanit pystyvät myös nauttimaan päivästä paremmin kun ei tosiaan tarvitse koko ajan touhottaa joka suuntaan, vaan tietävät milloin on oma vuoro hoitaa jotakin :)

      Poista

Kiitos kun ilahdutit kommentillasi!